
dimecres, de novembre 22, 2006
dilluns, de novembre 20, 2006
The joy of visual transgression
*
Last, but not least, the very last Baroque masterpiece, Marilyn Manson's Long Hard Road Out of Hell. The director studied well pictures of XVIIIth-century Hispanic baroque, full of blood, and crossed messages about sensuality, faith, devotion and theatrics. Manson provokes us with his androgynous depiction of himself, takes us down to the hell and allows us to dwell in it. No one's updated or recycled, then destibilised a whole artistic period like Manson in this amazingly brilliant video. Visually stunning. Theatrical. Provoking. Coldly calculated, like any embellishment in any Spanish or Latin American church in the XVIIIth century.
*
diumenge, de novembre 19, 2006
Are You a Drama Queen (or King)?
You Are a Drama Princess (or Prince) |
![]() You're not over the top dramatic, but you have your moments.You know how to steal the spotlight...And how to act out to get your way. |
dissabte, de novembre 18, 2006
Més folkpop serbi i bosnià, més, més
La meva exploració dels gustos musicals balcànics em porta ara als vídeos d’en Željko Joksimović, una de les persones claus del pop serbi contemporani. Talentós i conegut no només com a cantant, sinò també com compositor i prodigi musical, la seva influència va més enllà de l’àmbit serbi o montenegrí, el Joksimović és molt conegut per tots els països dels balcans. De fet, el seu darrer disc, IV ha venut un munt de còpies a l’ex-Iugoslàvia, i també és força popular amb les comunitats iugoslaves de l’exterior. La projecció del serbi fora de l’ámbit adriàtic va començar a través de la seva participació al concurs d’Eurovisió, al 2004, ocasió en la qual Sèrbia va tornar al concurs des del començament de les guerres balcàniques fa setze anys. La peça Lane moje va agradar molt, arribant a ocupar la 2ª plaça de tot el concurs. Dos anys después, en Joksimović va tornar a l’Eurovisió, aquesta vegada com a coautor de la cançó representant de Bòsnia i Hercegovina, Lejla, interpretada pel grup Hari Mata Hari. La participació va ser exitosa, perquè van quedar els tercers, alhora que la prensa internacional va escollir l’esmentada composició com la millor del concurs. Les cançons del nostre artista són decididament del context pop, però mai hi falten elements folkloritzants o musicalitats pròpies o genèriques sèrbies, generant així efectismes o dramatismes ben situats, els quals donen a les peçes un caràcter no gaire aconseguit a la totalitat de la música comercial d’avui dia.
El primer vídeo és l’èxit d’Eurovisió 2004, Lane moje, amb l’Ad Hoc Orchestra.
El segon audiovisual és una colaboració entre una de les figures més estimades de la música a Bòsnia, Dino Merlin, i Joksimović. En sentir-la per primera vegada, vaig pensar que el títol de la peça era més aviat ridícul, Supermen, tot i això, amb el temps he arribat a gaudir molt i molt aquesta cançoneta.
I en darrer lloc, Lejla, interpretada per Hari Mata Hari, una agrupació força coneguda als països balcànics. Potser l’actuació musicalment més senzilla alhora que visualment espectacular de l’Eurovisió 2006.
divendres, de novembre 17, 2006
dijous, de novembre 16, 2006
Why 90's Eurodance rulz
I find very often that some people are prone to disregard, ignore or dismiss "pop". Sometimes just to try to sound or look cultured or tasteful. Petulance apart, I know a thing or two about taste, beauty and aesthetics, and let me corroborate, most often than not, the much touted "High Culture" is just a tepid piece of pretentious nonsense. After having studied the elite of the elite for so many years now, I can say how much I appreciate the excitement and fun, the freeing and unpretentious experience of a lot of great Eurodance tracks of the 1990's, pure fun, no major pretention, inventive, involving, highly effective and all-around entertaining. No wonder why so many of those tracks have been recycled in the sad hip-hop-saturated world we're living in nowadays. Also, massive dance events were still quite the rarity those days and the atmosphere must have been really of novelty and excitement.
Being the intense theorist I am, I can also remember a thing or two that are not particularly exciting. During the Golden Age of Eurodance, thousands were being abused, hurt or murdered like animals in the former Yugoslavia. Just as I was dancing the night away and enjoying myself greatly, many youngsters like myself were in refugee camps, fighting behind enemy lines or hurt or dead. That thought hunted me pretty much throughout the mid 1990's and at some point still do so today.
But anyways, let us not fall into too much war-talk and let's go back to the original point: awesome dance Euro music of the 1990's. Whenever I'm sad, confused, angry or all three, I know there's a medicine which never fails to brighten up my day. The memories of 1993-99 are quite vivid and happy. I was a teenager discovering the world. Sometimes it was painful, sometimes, for example, at the dance floor, it was pure joy. The joy of knowing I was alive and about to take on the world, so to speak. I must also admit, that between the ages of 16 and 18, I was g-o-r-g-e-o-u-s, aha, so totally. It was a time of so much hope and expectation, I remember fondly and still revisit it when wanting to recapture the positive spirit of those days.